Блог компанії

Нормальний розвиток дитини від 1 року

Підготувала: Яна Мартиненко, лікар-невролог Медичного центру фізичної терапії та медицини болю “Інново”

Що діти можуть та мають робити в період від одного до двох років? Як самостійно допомогти дитині у її розвитку та коли слід звернутися до лікаря – читайте у статті.

Ваша дитина в 1 рік

Соціальний/емоційний розвиток

  • нервується або соромиться поряд з незнайомими
  • плаче, коли мама чи тато покидають кімнату
  • має улюблені речі та людей
  • дає Вам до рук книжку, коли хоче почути казку
  • повторює звуки чи Ваші дії, щоб привернути увагу
  • виставляє руку чи ногу, допомагаючи одягатися
  • грає в ігри такі як “де ти є?”, “тосі-тосі-лапці”

Мова/комунікація

  • реагує на прості інструкції
  • використовує прості жести, такі як: махає головою “ні” або махає “па-па”
  • вимовляє звуки з різною інтонацією (звуки більше схожі на мову)
  • каже “мама” і “тато” та вигукує
  • пробує говорити слова, які Ви промовляєте

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • дайте дитині час вивчати нову людину (наприклад, запропонуйте незнайомій людині принести дитині її улюблену іграшку)
  • у відповідь на неправильну поведінку рішуче скажіть “Ні”. Не кричіть, не бийте, не робіть довгі пояснення.  Від 30 секунд до 1 хвилини має бути достатньо для переорієнтації Вашої дитини
  • часто обіймайте, цілуйте та хваліть за хорошу поведінку Вашу дитину
  • витрачайте більше часу для заохочення бажаної поведінки, ніж на покарання небажаної поведінки
  • розповідайте дитині, що Ви робите. Наприклад, “Мама миє тобі ручки милом”
  • читайте з дитиною кожного дня. Нехай дитина перегортає сторінки.  По черзі називайте картинки разом із дитиною.
  • спирайтесь на те, що Ваша дитина говорить, або хоче сказати, чи вказує. Наприклад, якщо дитина показує на вантажівку, скажіть: “ Так, велика червона машина”

Моторний/фізичний розвиток

  • самостійно сідає без підтримки
  • відштовхується руками аби встати, ходить тримаючись за предмети
  • може робити перші кроки без підтримки
  • може стояти без підтримки

Когнітивний розвиток (пам’ять, мислення, вирішення проблем)

  • досліджує  речі різними шляхами: трусить, б’є, кидає
  • легко знаходить сховані речі
  • дивиться на правильну картинку чи річ, яку Ви називаєте
  • повторює жести
  • складає і дістає предмети з коробки
  • грюкає одну річ до іншої
  • починає використовувати речі за призначенням, наприклад, п’є з чашки, розчісує волосся
  • показує пальчиком
  • виконує прості інструкції, наприклад, “підніми іграшку”

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • дайте дитині кольорові масляні олівці та папір, дозволяйте малювати. Покажіть дитині як намалювати лінію зверху вниз і навпаки. Хваліть свою дитину, коли вона починає повторювати Ваш малюнок.
  • грайте з кубиками, з іграшками-сортерами чи будь-якими іншими іграшками, які вимагають роботи рук
  • заховайте маленькі іграшки та запропонуйте дитині знайти їх
  • просіть Вашу дитину називати частини тіла чи предмети, поки їдете в машині
  • співайте пісеньки, які потребують руху. Допомагайте дитині виконати ці рухи
  • дайте дитині баняк чи сковорідку або барабан. Заохочуйте дитину зробити шум
  • забезпечте великим безпечним простором. Заховайте засоби для прибирання, прання та інші засоби, які можуть бути небезпечні. Використовуйте безпечні застави та замки на двері та  не забувайте замикати двері у небезпечні місця
  • давайте дитині іграшки, які можна штовхати, наприклад, вагончик поїзда або машинка

Ваша дитина в 18 місяців

Соціальний/емоційний розвиток

  • любить передавати речі іншим під час гри
  • може влаштовувати істерики
  • може боятися незнайомих
  • показує прихильність до близьких
  • грає в гру “по-справжньому”, наприклад годує ляльку
  • показує, що цікавить
  • досліджує  сама, але з батьками поруч
  • в нових ситуаціях може притулятися до опікунів

Мова/комунікація

  • каже декілька простих слів
  • каже і показує “ні”
  • показує, що вона хоче

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • забезпечте дитину безпечним та доброзичливим середовищем.  Важливо бути передбачуваними та послідовними з дитиною
  • хваліть за гарну поведінку більше, ніж караєте за погану. Якщо караєте – робіть це швидко
  • описуйте емоції дитини. Наприклад, кажіть: “Ти радієш, коли ми читаємо книжечку”
  • заохочуйте до ігор з ролями
  • читайте книжки і розповідайте про картинку простими словами
  • заохочуйте дитину до співчуття. Наприклад, попросіть обійняти чи погладити іншу дитину, коли та сумна
  • повторюйте слова дитини
  • використовуйте слова, щоб описати емоції і почуття
  • використовуйте прості, чіткі фрази
  • задавайте прості питання

Моторний/фізичний розвиток

  • ходить самостійно
  • може підніматися по сходах і бігати
  • тримає іграшки, коли ходить
  • допомагає роздягнутися
  • п’є з горнятка
  • їсть з ложечки

Когнітивний

  • знає для чого потрібний певний предмет, наприклад, ложка, телефон
  • показує одну частину тіла
  • показує інтерес до ляльок або іграшкових звіряток, вигадуючи, що годує їх
  • поведінкою привертає увагу
  • пише закарлючки по-своєму
  • виконує прості інструкції

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • заховуйте іграшки та інші предмети за ковдри та подушки, заохочуйте їх знайти
  • грайте в кубики, м’ячик, пазли, книжки, які навчать причинам і наслідкам і, відповідно, вирішенню проблем
  • називайте картинки в книжці та частини тіла
  • забезпечте безпечним середовищем, щоб дитина могла ходити і пересуватися
  • забезпечте іграшками, які можна штовхати і тягнути безпечно
  • забезпечте іграшками, які спонукають до ігор-симуляцій, наприклад: ляльки, телефони
  • забезпечте м’ячем, який дитина може копати, котити, кидати
  • заохочуйте дитину пити зі свого горнятка, їсти ложкою, нічого страшного, якщо забрудниться
  • пускайте мильні бульбашки, щоб дитина їх лопала

Посилання на оригінал: https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/pdf/parents_pdfs/milestonemomentseng508.pdf