Нормальний розвиток дитини від 1 року
Підготувала: Яна Мартиненко, лікар-невролог Медичного центру фізичної терапії та медицини болю “Інново”
Що діти можуть та мають робити в період від одного до двох років? Як самостійно допомогти дитині у її розвитку та коли слід звернутися до лікаря – читайте у статті.
Ваша дитина в 1 рік
Соціальний/емоційний розвиток
- нервується або соромиться поряд з незнайомими
- плаче, коли мама чи тато покидають кімнату
- має улюблені речі та людей
- дає Вам до рук книжку, коли хоче почути казку
- повторює звуки чи Ваші дії, щоб привернути увагу
- виставляє руку чи ногу, допомагаючи одягатися
- грає в ігри такі як “де ти є?”, “тосі-тосі-лапці”
Мова/комунікація
- реагує на прості інструкції
- використовує прості жести, такі як: махає головою “ні” або махає “па-па”
- вимовляє звуки з різною інтонацією (звуки більше схожі на мову)
- каже “мама” і “тато” та вигукує
- пробує говорити слова, які Ви промовляєте
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:
- дайте дитині час вивчати нову людину (наприклад, запропонуйте незнайомій людині принести дитині її улюблену іграшку)
- у відповідь на неправильну поведінку рішуче скажіть “Ні”. Не кричіть, не бийте, не робіть довгі пояснення. Від 30 секунд до 1 хвилини має бути достатньо для переорієнтації Вашої дитини
- часто обіймайте, цілуйте та хваліть за хорошу поведінку Вашу дитину
- витрачайте більше часу для заохочення бажаної поведінки, ніж на покарання небажаної поведінки
- розповідайте дитині, що Ви робите. Наприклад, “Мама миє тобі ручки милом”
- читайте з дитиною кожного дня. Нехай дитина перегортає сторінки. По черзі називайте картинки разом із дитиною.
- спирайтесь на те, що Ваша дитина говорить, або хоче сказати, чи вказує. Наприклад, якщо дитина показує на вантажівку, скажіть: “ Так, велика червона машина”
Моторний/фізичний розвиток
- самостійно сідає без підтримки
- відштовхується руками аби встати, ходить тримаючись за предмети
- може робити перші кроки без підтримки
- може стояти без підтримки
Когнітивний розвиток (пам’ять, мислення, вирішення проблем)
- досліджує речі різними шляхами: трусить, б’є, кидає
- легко знаходить сховані речі
- дивиться на правильну картинку чи річ, яку Ви називаєте
- повторює жести
- складає і дістає предмети з коробки
- грюкає одну річ до іншої
- починає використовувати речі за призначенням, наприклад, п’є з чашки, розчісує волосся
- показує пальчиком
- виконує прості інструкції, наприклад, “підніми іграшку”
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:
- дайте дитині кольорові масляні олівці та папір, дозволяйте малювати. Покажіть дитині як намалювати лінію зверху вниз і навпаки. Хваліть свою дитину, коли вона починає повторювати Ваш малюнок.
- грайте з кубиками, з іграшками-сортерами чи будь-якими іншими іграшками, які вимагають роботи рук
- заховайте маленькі іграшки та запропонуйте дитині знайти їх
- просіть Вашу дитину називати частини тіла чи предмети, поки їдете в машині
- співайте пісеньки, які потребують руху. Допомагайте дитині виконати ці рухи
- дайте дитині баняк чи сковорідку або барабан. Заохочуйте дитину зробити шум
- забезпечте великим безпечним простором. Заховайте засоби для прибирання, прання та інші засоби, які можуть бути небезпечні. Використовуйте безпечні застави та замки на двері та не забувайте замикати двері у небезпечні місця
- давайте дитині іграшки, які можна штовхати, наприклад, вагончик поїзда або машинка
Ваша дитина в 18 місяців
Соціальний/емоційний розвиток
- любить передавати речі іншим під час гри
- може влаштовувати істерики
- може боятися незнайомих
- показує прихильність до близьких
- грає в гру “по-справжньому”, наприклад годує ляльку
- показує, що цікавить
- досліджує сама, але з батьками поруч
- в нових ситуаціях може притулятися до опікунів
Мова/комунікація
- каже декілька простих слів
- каже і показує “ні”
- показує, що вона хоче
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:
- забезпечте дитину безпечним та доброзичливим середовищем. Важливо бути передбачуваними та послідовними з дитиною
- хваліть за гарну поведінку більше, ніж караєте за погану. Якщо караєте – робіть це швидко
- описуйте емоції дитини. Наприклад, кажіть: “Ти радієш, коли ми читаємо книжечку”
- заохочуйте до ігор з ролями
- читайте книжки і розповідайте про картинку простими словами
- заохочуйте дитину до співчуття. Наприклад, попросіть обійняти чи погладити іншу дитину, коли та сумна
- повторюйте слова дитини
- використовуйте слова, щоб описати емоції і почуття
- використовуйте прості, чіткі фрази
- задавайте прості питання
Моторний/фізичний розвиток
- ходить самостійно
- може підніматися по сходах і бігати
- тримає іграшки, коли ходить
- допомагає роздягнутися
- п’є з горнятка
- їсть з ложечки
Когнітивний
- знає для чого потрібний певний предмет, наприклад, ложка, телефон
- показує одну частину тіла
- показує інтерес до ляльок або іграшкових звіряток, вигадуючи, що годує їх
- поведінкою привертає увагу
- пише закарлючки по-своєму
- виконує прості інструкції
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:
- заховуйте іграшки та інші предмети за ковдри та подушки, заохочуйте їх знайти
- грайте в кубики, м’ячик, пазли, книжки, які навчать причинам і наслідкам і, відповідно, вирішенню проблем
- називайте картинки в книжці та частини тіла
- забезпечте безпечним середовищем, щоб дитина могла ходити і пересуватися
- забезпечте іграшками, які можна штовхати і тягнути безпечно
- забезпечте іграшками, які спонукають до ігор-симуляцій, наприклад: ляльки, телефони
- забезпечте м’ячем, який дитина може копати, котити, кидати
- заохочуйте дитину пити зі свого горнятка, їсти ложкою, нічого страшного, якщо забрудниться
- пускайте мильні бульбашки, щоб дитина їх лопала
Посилання на оригінал: https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/pdf/parents_pdfs/milestonemomentseng508.pdf