Нормальний розвиток дитини від трьох до п’яти років
Підготувала: Яна Мартиненко, лікар-невролог Медичного центру фізичної терапії та медицини болю “Інново”
Що діти можуть та мають робити в такий цікавий та активний період свого життя: від трьох до п’яти років? Як самостійно допомогти дитині у її розвитку та коли слід звернутися до лікаря – читайте у статті.
Ваша дитина в 3 роки
Соціальний/емоційний розвиток
- копіює дорослих і друзів
- виказує прихильність до друзів без спонукання
- приймає участь в грі
- показує турботу, коли плачуть друзі
- одягається і роздягається самостійно
- розуміє “моє”, “його”, “її”
- легко відлучається від мами і тата
- може засмучуватись при зміні режиму
Мова/комунікація
- виконує інструкції з 2-х і 3-х кроків
- може називати найбільш прості та звичні речі
- розуміє такі слова як “в”, “на”, “під”
- називає ім’я, вік, стать
- називає друзів
- достатньо добре розмовляє з незнайомими, щоб порозумітися
- каже такі слова як “Я”, “мені”, “ми”, “ти” та деякі слова (машинка, собачка)
- веде бесіду використовуючи 2-3 речення
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині
- ходіть гратися з вашою дитиною на гральні майданчики з дітьми . Заохочуйте дитину гратися з іншими дітками.
- вчіть вашу дитину вирішувати проблеми самостійно, коли вона засмучена.
- говоріть про емоції вашої дитини. Наприклад, “Я хочу тобі сказати – ти відчуваєш себе роздратовано, тому ти кинув іграшку”. Заохочуйте вашу дитину визначати почуття в книжках.
- встановіть правила та обмеження для вашої дитини і дотримуйтеся їх. Якщо дитина порушує правила, посадіть її на стільчик або в її кімнаті, дайте їй від 30 секунд до 1 хвилини. Похваліть дитину за дотримання правил.
- давайте інструкції з 2 – 3 кроків. Наприклад, “Піди в кімнату та візьми свої чоботи та светрик”.
- читайте вашій дитині книжечки щодня. Запитуйте у дитини, що намальовано на картинці і просіть повторити слова за вами.
- зробіть дитині “скриньку мистецтва” з папером, кретками, розмальовками. Разом малюйте лінії, геометричні фігури та розмальовуйте.
Когнітивний розвиток
- може гратися з ґудзиками, важелями та рухомими частинами
- грає з ляльками, іграшками “буцімто”
- складає пазли з 3-4 частин
- розуміє, що означає “два”
- копіює коло олівцем чи креткою
- перегортає по одній сторінці
- будує вежу з 6 та більше кубиків
- закручує і відкручує кришку банки і повертає ручку дверей
Моторний розвиток
- добре вилазить
- бігає
- їздить на триколісному велосипеді
- піднімається і спускається по сходах, один крок на кожну сходинку
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині
- грайте в ігри на відповідність. Наприклад, знайти той самий предмет в будинку та на картинці.
- грайте ігри, де використовується рахунок предметів. Рахуйте частини тіла, сходинки та інші предмети, які використовуються щодня.
- тримайте дитину за руку, коли вона піднімається або спускається по сходах. Коли вона добре піднімається та спускається, заохочуйте її використовувати поручні
- гуляйте на вулиці з дитиною, йдіть до парку. Дозволяйте дитині гратися вільно, без вказівок
Ваша дитина в 4 роки
Соціальний/емоційний розвиток
- захоплено робить нові речі
- більш творчий в іграх “буцімто”
- хоче більше грати з іншими дітьми, ніж самостійно
- взаємодіє з іншими дітьми
- грає в “маму” і “тата”
- часто не може сказати, що справжнє, а що вигадане
- дитина говорить, що їй подобається і що цікавить
Мова/комунікація
- розповідає історії
- співає пісні та розказує віршики
- знає деякі правила граматики, наприклад, коли правильно говорити “він” чи “вона”
- може сказати ім’я та прізвище
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині
- грайте з дитиною ігри “буцімто”. Нехай дитина виступає лідером, а ви повторюйте за дитиною.
- запропонуйте дитині змоделювати майбутню подію в ігровій формі, яка може її схвилювати. Наприклад, сходити в дитячий садок або залишитися на ночівлю у бабусі .
- давайте дитині можливість вибору. Нехай дитина вибирає, що їй одягнути, чим гратись, що перекусити. Обмежуйте вибором від 2 до 3.
- під час гри дозволяйте дитині самостійно вирішити проблеми, які виникають у спілкуванні з дітьми, але будьте поряд, щоб допомогти, коли це знадобиться.
- заохочуйте дитину використовувати слова, ділитися іграшками, гратися по черзі з іншими дітьми.
- грайте в ігри, які розвивають уяву, наприклад, як вишукано одягнутися і т. д.
- розмовляйте граматично правильно з дитиною. Наприклад замість “Мама хоче, щоб ти підійшов сюди”, треба сказати: “Я хочу, щоб ти підійшов”.
Когнітивний розвиток
- називає деякі кольори і деякі цифри
- розуміє мету рахунку
- починає розуміти час
- запам’ятовує частину історій
- розуміє зміст “такий самий” та “різний”
- малює чоловічка з 2 – 4 частинами тіла
- використовує ножиці
- починає перемальовувати деякі великі літери
- грає в карткові чи настільні ігри
- розказує вам свої думки про те, що станеться далі в книжці
Моторний
- стрибає і стоїть на одній нозі до 2-х секунд
- переливає, ріже під наглядом, перемішує продукти
- ловить м’яч
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині
- використовуйте слова “спочатку”, “потім”, “врешті-решт”, коли говорите про щоденну діяльність. Це допомагає дитині вивчити послідовність подій.
- відповідайте на питання дитини “Чому?”. Якщо ви не знаєте відповіді, скажіть “Я не знаю” або допоможіть вашій дитині знайти відповідь в книжці, в інтернеті чи спитавши у іншої дорослої людини
- коли ви читаєте з дитиною, просіть її переказати прочитане
- проговорюйте кольори в книжках, на картинках та кольори домашніх предметів
- рахуйте звичайні предмети – сходинки, вагони іграшкового поїзда і т. д.
- вчіть вашу дитину гратися на вулиці в квача, хованки та ін.
- слухайте улюблену музику з дитиною, танцюйте з нею. По черзі повторюйте рухи один одного
Ваша дитина в 5 років
Соціальний/емоційний
- хоче догодити друзям
- хоче бути схожою на друзів
- легше погоджується з правилами
- дитині подобається танцювати, співати і робити вистави
- знає, які є статі
- може сказати що правда, а що – вигадка
- показує свою самостійність
- іноді дуже вимоглива, іноді товариська
Мова/комунікація
- говорить чисто
- розповідає короткі історії, використовуючи складні речення
- використовує майбутній час
- говорить ім’я і адресу
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині
- продовжуйте виділяти час на гру, на прогулянки в парку. Давайте дитині більше свободи у виборі ігор з друзями. Нехай вирішує свої проблеми самостійно
- може почати вживати ненормативну лексику, як один із шляхів отримання незалежності. Не звертайте увагу на це, зробіть маленьке зауваження. Замість цього похваліть дитину, коли вона ввічливо просить щось і спокійно реагує на відповідь “ні”
- вивчіть з дитиною домашню адресу і телефон
- коли ви читаєте з вашою дитиною, попросіть її передбачити кінцівку оповідання
- заохочуйте дитину переказувати оповідання, дивлячись на картинки.
Когнітивний розвиток
- рахує більше 10 предметів
- може малювати чоловічка з 6 частин тіла
- перемальовує трикутник і інші форми
- може писати деякі букви і цифри
- знає про предмети, які використовує щодня, такі як, гроші чи їжа
Моторний розвиток
- стоїть на одній нозі 10 секунд і більше
- стрибає та може перестрибнути щось
- може зробити сальто
- використовує виделку і ложку, може використовувати столовий ніж
- може користуватися туалетом самостійно
- гойдається на гойдалках, всюди лазить
Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині
- навчайте вашу дитину таких понять як “ранок”, “обід”, “вечеря”, “завтра”, “вчора”. Починайте вивчати дні тижня
- використовуйте інтереси дитини у спільній роботі. Наприклад, якщо дитині подобаються тварини, сходіть разом у зоопарк
- зберігайте олівці, крейду, ножиці у коробці. Заохочуйте дитину малювати і робити творчі проекти
- вчіть вашу дитину розгойдуватися та стрибати
- гуляйте з дитиною в парку, вчіть їздити на двоколісному велосипеді.
Посилання на оригінал: https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/pdf/parents_pdfs/milestonemomentseng508.pdf