Блог компанії

Нормальний розвиток дитини від трьох до п’яти років

Нормальний розвиток дитини від трьох до п’яти років

Підготувала: Яна Мартиненко, лікар-невролог Медичного центру фізичної терапії та медицини болю “Інново”

Що діти можуть та мають робити в такий цікавий та активний період свого життя: від трьох до п’яти років? Як самостійно допомогти дитині у її розвитку та коли слід звернутися до лікаря – читайте у статті.

 Ваша дитина в 3 роки

Соціальний/емоційний розвиток

  • копіює дорослих і друзів
  • виказує прихильність до друзів без спонукання
  • приймає участь в грі
  • показує турботу, коли плачуть друзі
  • одягається і роздягається самостійно
  • розуміє “моє”, “його”, “її”
  • легко відлучається від мами і тата
  • може засмучуватись при зміні режиму

Мова/комунікація

  • виконує інструкції з 2-х і 3-х кроків
  • може називати найбільш прості та звичні речі
  • розуміє такі слова як “в”, “на”, “під”
  • називає ім’я, вік, стать
  • називає друзів
  • достатньо добре розмовляє з незнайомими, щоб порозумітися
  • каже такі слова як “Я”, “мені”, “ми”, “ти” та деякі слова (машинка, собачка)
  • веде бесіду використовуючи 2-3 речення

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині

  • ходіть гратися з вашою дитиною на гральні майданчики з дітьми . Заохочуйте дитину гратися з іншими дітками.
  • вчіть вашу дитину вирішувати проблеми самостійно, коли вона засмучена.
  • говоріть про емоції вашої дитини. Наприклад, “Я хочу тобі сказати – ти відчуваєш себе роздратовано, тому ти кинув іграшку”. Заохочуйте вашу дитину визначати почуття в книжках.
  • встановіть правила та обмеження для вашої дитини і дотримуйтеся їх. Якщо дитина порушує правила, посадіть її на стільчик або в її кімнаті, дайте їй від 30 секунд до 1 хвилини. Похваліть дитину за дотримання правил.
  • давайте інструкції з 2 – 3 кроків. Наприклад, “Піди в кімнату та візьми свої чоботи та светрик”.
  • читайте вашій дитині книжечки щодня. Запитуйте у дитини, що намальовано на картинці і просіть повторити слова за вами.
  • зробіть дитині “скриньку мистецтва” з папером, кретками, розмальовками. Разом малюйте лінії, геометричні фігури та розмальовуйте.

Когнітивний розвиток

  • може гратися з ґудзиками, важелями та рухомими частинами
  • грає з ляльками, іграшками “буцімто”
  • складає пазли з 3-4 частин
  • розуміє, що означає “два”
  • копіює коло олівцем чи креткою
  • перегортає по одній сторінці
  • будує вежу з 6 та більше кубиків
  • закручує і відкручує кришку банки і повертає ручку дверей

Моторний розвиток

  • добре вилазить
  • бігає
  • їздить на триколісному велосипеді
  • піднімається і спускається по сходах, один крок на кожну сходинку

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині

  • грайте в ігри на відповідність. Наприклад, знайти той самий предмет в будинку та на картинці.
  • грайте ігри, де використовується рахунок предметів. Рахуйте частини тіла, сходинки та інші предмети, які використовуються щодня.
  • тримайте дитину за руку, коли вона піднімається або спускається по сходах. Коли вона добре піднімається та спускається, заохочуйте її використовувати поручні
  • гуляйте на вулиці з дитиною, йдіть до парку. Дозволяйте дитині гратися вільно, без вказівок

Ваша дитина в 4 роки

 

Соціальний/емоційний розвиток

  • захоплено робить нові речі
  • більш творчий в іграх “буцімто”
  • хоче більше грати з іншими дітьми, ніж самостійно
  • взаємодіє з іншими дітьми
  • грає в “маму” і “тата”
  • часто не може сказати, що справжнє, а що вигадане
  • дитина говорить, що їй подобається і що цікавить

Мова/комунікація

  • розповідає історії
  • співає пісні та розказує віршики
  • знає деякі правила граматики, наприклад, коли правильно говорити “він” чи “вона”
  • може сказати ім’я та прізвище

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині

  • грайте з дитиною ігри “буцімто”. Нехай дитина виступає лідером, а ви повторюйте за дитиною.
  • запропонуйте дитині змоделювати майбутню подію в ігровій формі, яка може її схвилювати. Наприклад, сходити в дитячий садок або залишитися на ночівлю у бабусі.
  • давайте дитині можливість вибору. Нехай дитина вибирає, що їй одягнути, чим гратись, що перекусити. Обмежуйте вибором від 2 до 3.
  • під час гри дозволяйте дитині самостійно вирішити проблеми, які виникають у спілкуванні з дітьми, але будьте поряд, щоб допомогти, коли це знадобиться.
  • заохочуйте дитину використовувати слова, ділитися іграшками, гратися по черзі з іншими дітьми.
  • грайте в ігри, які розвивають уяву, наприклад, як вишукано одягнутися і т. д.
  • розмовляйте граматично правильно з дитиною. Наприклад замість “Мама хоче, щоб ти підійшов сюди”, треба сказати: “Я хочу, щоб ти підійшов”.

Когнітивний розвиток

  • називає деякі кольори і деякі цифри
  • розуміє мету рахунку
  • починає розуміти час
  • запам’ятовує частину історій
  • розуміє зміст “такий самий” та “різний”
  • малює чоловічка з 2 – 4 частинами тіла
  • використовує ножиці
  • починає перемальовувати деякі великі літери
  • грає в карткові чи настільні ігри
  • розказує вам свої думки про те, що станеться далі в книжці

Моторний

  • стрибає і стоїть на одній нозі до 2-х секунд
  • переливає, ріже під наглядом, перемішує продукти
  • ловить м’яч

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині

  • використовуйте слова “спочатку”, “потім”, “врешті-решт”, коли говорите про щоденну діяльність. Це допомагає дитині вивчити послідовність подій.
  • відповідайте на питання дитини “Чому?”. Якщо ви не знаєте відповіді, скажіть “Я не знаю” або допоможіть вашій дитині знайти відповідь в книжці, в інтернеті чи спитавши у іншої дорослої людини
  • коли ви читаєте з дитиною, просіть її переказати прочитане
  • проговорюйте кольори в книжках, на картинках та кольори домашніх предметів
  • рахуйте звичайні предмети – сходинки, вагони іграшкового поїзда і т. д.
  • вчіть вашу дитину гратися на вулиці в квача, хованки та ін.
  • слухайте улюблену музику з дитиною, танцюйте з нею. По черзі повторюйте рухи один одного

Ваша дитина в 5 років

Соціальний/емоційний

  • хоче догодити друзям
  • хоче бути схожою на друзів
  • легше погоджується з правилами
  • дитині подобається танцювати, співати і робити вистави
  • знає, які є статі
  • може сказати що правда, а що – вигадка
  • показує свою самостійність
  • іноді дуже вимоглива, іноді товариська

Мова/комунікація

  • говорить чисто
  • розповідає короткі історії, використовуючи складні речення
  • використовує майбутній час
  • говорить ім’я і адресу

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині

  • продовжуйте виділяти час на гру, на прогулянки в парку. Давайте дитині більше свободи у виборі ігор з друзями. Нехай вирішує свої проблеми самостійно
  • може почати вживати ненормативну лексику, як один із шляхів отримання незалежності. Не звертайте увагу на це, зробіть маленьке зауваження. Замість цього похваліть дитину, коли вона ввічливо просить щось і спокійно реагує на відповідь “ні”
  • вивчіть з дитиною домашню адресу і телефон
  • коли ви читаєте з вашою дитиною, попросіть її передбачити кінцівку оповідання
  • заохочуйте дитину переказувати оповідання, дивлячись на картинки.

Когнітивний розвиток

  • рахує більше 10 предметів
  • може малювати чоловічка з 6 частин тіла
  • перемальовує трикутник і інші форми
  • може писати деякі букви і цифри
  • знає про предмети, які використовує щодня, такі як, гроші чи їжа

Моторний розвиток

  • стоїть на одній нозі 10 секунд і більше
  • стрибає та може перестрибнути щось
  • може зробити сальто
  • використовує виделку і ложку, може використовувати столовий ніж
  • може користуватися туалетом самостійно
  • гойдається на гойдалках, всюди лазить

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині

  • навчайте вашу дитину таких понять як “ранок”, “обід”, “вечеря”, “завтра”, “вчора”. Починайте вивчати дні тижня
  • використовуйте інтереси дитини у спільній роботі. Наприклад, якщо дитині подобаються тварини, сходіть разом у зоопарк
  • зберігайте олівці, крейду, ножиці у коробці. Заохочуйте дитину малювати і робити творчі проекти
  • вчіть вашу дитину розгойдуватися та стрибати
  • гуляйте з дитиною в парку, вчіть їздити на двоколісному велосипеді.

 Посилання на оригінал: https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/pdf/parents_pdfs/milestonemomentseng508.pdf