Розвиток дитини
Нормальні фізичний та нервово-психічний розвитки дитини від її першого дня життя є основою для здорової діяльності її організму в майбутньому. Тому важливо спостерігати за своєю дитиною, щоб у разі появи певних відхилень в її фізичній та психічній функціях їй можливо було надати вчасну та доцільну допомогу. Розвиток органів чуття, рухових і психічних функцій відображають зміни в поведінці дитини, вдосконалення її з місяця в місяць.
Наведемо деякі найважливіші орієнтири у цьому розвитку.
Перший місяць життя. Немовля спить приблизно 20 годин на добу. У час, коли малюк активний, він хаотично рухає ручками та ніжками; рухи очей ще некоординовані. На потужний звук дитина реагує рефлексом Моро (у відповідь на стукіт по поверхні, де лежить дитина, на відстані 15-20 см. з обох боків від голівки, дитина спочатку відводить ручки в сторони і розгинає пальці, потім повертає ручки у вихідне положення). В нормі рефлекс Моро присутній у дитини до 4-ох місяців. Немовля відчуває зміни температури (коли змерзне, плаче, стає неспокійним, багато крутиться), володіє смаковими і больовими відчуттями.
Другий місяць. Малюк звертає увагу на звук і світло, у нього з’являються перші мімічні реакції, зміни настрою, усмішка.
Третій місяць. Слідкує за предметами, повертає голову в бік світла або звуку, піднімає і починає тримати голову, лепече, розглядає свою руку.
До кінця першого півріччя дитина впізнає своїх батьків, радіє їхній присутності. Тягнеться за різними предметами, хапає їх. Повертається набік і перевертається на животик, голосно сміється.
На 9-му місяці життя дитина сама сидить, потім сідає і встає, перекочується по підлозі, починає повзати. Починає відрізняти неприємні та небезпечні моменти. Висловлює бажання. На розчарування реагує відповідною реакцією. Сама тримає в руках пляшечку з питтям і п’є з неї.
1 рік. Дитинка вже самостійно стоїть, повзає на колінах, впирається ніжками, пробує ходити сама. Розуміє окремі слова, відкликається, коли її кличуть. Вміє плескати в долоньки, робити ”тосі-тосі”. Добре знайома з середовищем, зі своїми іграшками. Наслідуючи, повторює слова, такі як “ма-ма”, “та-то”.
У послідовності термінів розвитку статичних функцій все ж існує індивідуальна особливість організму кожної дитинки. Тому варто враховувати той факт, що можливі коливання у часі появи певних дій малюка.
Терміни розвитку статики та моторики у дітей 1-го року життя
Дії дитини | Середній термін | Коливання |
усміхається | 5 тижнів | 3 – 6 тижнів |
“гуління” | 7 тижнів | 4 – 11 тижнів |
тримає голову | 3 місяці | 2 – 4 місяці |
спрямовано рухає рукою | 4 місяці | 2,5 – 5,5 місяців |
перевертається зі спини на живіт | 5 місяців | 3,5 – 6,5 місяців |
сидить | 6 місяців | 4,5 – 8 місяців |
повзає | 7 місяців | 5 – 9 місяців |
встає | 9 місяців | 6 – 11 місяців |
робить кроки з підтримкою | 9,5 місяців | 6,5 – 12,5 місяців |
стоїть | 10,5 місяців | 8 – 13 місяців |
самостійно ходить | 11,5 місяців | 9 – 14 місяців |
говорить прості слова | 10 місяців | 8,5 – 11,5 місяців |