Блог компанії

Нормальний розвиток дитини у перший рік життя

Нормальний розвиток дитини у перший рік життя

Підготувала: Яна Мартиненко, лікар-невролог Медичного центру фізичної терапії та медицини болю “Інново”

В перший рік життя головний мозок має найбільший темп розвитку. Усе, що дитина бачить, чує, відчуває, забезпечує її гармонійний розвиток. Коли діти відчувають любов і безпеку, це позитивно сприяє моторному, когнітивному, соціальному і емоційному розвитку дитини. Дана стаття допоможе стежити за розвитком Вашої дитини. Якщо дитина не робить, що має робити в певному віці, це має насторожити Вас і змотивувати звернутися до лікаря.  

Ваша дитина у 2 місяці:

Соціальний/емоційний розвиток

  • може на короткий час заспокоїтись, коли тягне руки до рота або смокче їх
  • починає посміхатися людям
  • намагається дивитися на батьків

Мова і комунікація

  • воркує, робить “булькаючі” звуки
  • повертає голову на звуки

Когнітивний розвиток

  • звертає увагу на обличчя
  • починає слідкувати за предметами і розпізнає людей на відстані
  • починає нудьгувати (плаче, метушиться), якщо довго не змінюється положення

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • пригортайте, говоріть і грайтесь з Вашою дитиною, коли одягаєте її, годуєте чи купаєте
  • допоможіть дитині заспокоїтись, наприклад, смоктання пальців добре заспокоює дитину
  • починайте допомагати дитині мати постійний режим, наприклад, нічний сон більший за денний
  • прислухайтеся до дитини, дитина Вам підкаже, що їй подобається, а що ні
  • демонструйте свої емоції (відповідайте і посміхайтесь), коли дитина агукає
  • іноді повторюйте звуки дитини, але використовуйте чисту вимову
  • зверніть увагу, як Ваша дитина плаче, щоб Ви знали, що вона вимагає
  • розмовляйте, читайте та співайте з дитиною
  • грайте “Де ти?”
  • покладіть дитяче безпечне дзеркальце у ліжечку Вашої дитини, щоб вона могла розглядати себе

Моторний розвиток

  • може утримувати голову і починає піднімати її лежачи на животі
  • рухи ручок і ніжок починають бути плавнішими  

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • розглядайте і коментуйте картинки з Вашою дитиною разом
  • покладіть Вашу дитину на животик (коли дитина не спить) і поряд іграшку
  • заохочуйте Вашу дитину підняти голову, утримуючи іграшку на рівні очей дитини
  • тримайте брязкальце або іграшку вище голови, заохочуючи дитину слідкувати за нею
  • тримайте дитину вертикально, розмовляйте з нею

Ваша дитина в 4 місяці:

Соціальний/емоційний розвиток

  • посміхається мимовільно, особливо до людей
  • повторює деякі рухи та міміку, любить посміхатись та хмуритись
  • любить гратися і починає плакати, коли припиняєте це робити

Мова і комунікація

  • починає лепетати
  • лепече виразно і повторює звуки, які чує
  • кричить з різною інтонацією, показуючи, що голодна, або щось болить чи коли втомився

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • тримаючи дитину розмовляйте з нею, посміхайтесь і відповідайте усмішкою
  • встановіть режим харчування та сну
  • зверніть увагу на те, що дитина любить і навпаки. Ви краще маєте знати, в чому дитина потребує і що їй принесе радість
  • повторюйте звуки Вашої дитини
  • робіть тиху годину, коли Ви зможете читати та співати дитині
  • давайте іграшки відповідно до віку, наприклад, брязкальце або кольорові картинки
  • грайте з дитиною в гру “Де ти є?”
  • зробіть безпечні умови, щоб дитина могла гратися іграшками і вивчати оточуючі предмети
  • покладіть іграшку біля дитини, щоб вона могла дістати її або штовхнути ногою

Моторний розвиток

  • добре утримає голову без підтримки
  • на твердій поверхні опирається на нижні кінцівки
  • перевертається з животика на спинку
  • утримує іграшку, трусить або розгойдує іграшку, яка звисає
  • тягне руки до ротика
  • коли лежить на животі, піднімає плечі

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • візьміть іграшку або брязкальце, покладіть в ручку і допомагайте утримувати її
  • тримайте дитину вертикально з опорою на ноги, розмовляючи або співаючи з нею

Ваша дитина в 6 місяців:

Соціальний/емоційний розвиток

  • знає обличчя близьких і починає впізнавати незнайомих
  • подобається гратися, особливо з батьками
  • відповідає на емоції інших людей, усміхнена
  • подобається дивитися на себе в дзеркалі

Мова/комунікація

  • реагує на звуки
  • зв`язує голосні, коли лепече (“ау”, “еу”, “оу”) і полюбляє відповідати на подібні звуки батьків
  • реагує на своє ім`я
  • видає звуки, показуючи радість або невдоволення
  • починає промовляти приголосні (“ммм”)

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • грайтеся на підлозі з Вашою дитиною кожного дня
  • навчіться розпізнавати настрій дитини. Якщо вона радісна, продовжуйте робити те, що Ви робите. Якщо вона засмучена, то зупиніться і заспокойте дитину
  • використовуйте “зворотню” гру – коли дитина посміхається, посміхніться; коли дитина “розмовляє” з вами, відповідайте
  • повторюйте звуки Вашої дитини і проговорюйте прості слова з даними звуками. Наприклад, якщо дитина промовила “ма”, скажіть – “ма-ма”, якщо”ба” – “баба”
  • читайте книжки дитині кожного дня; хваліть дитину, коли вона намагається “прочитати (пролепетати)” книжку
  • якщо дитина дивиться на щось, візьміть цей предмет і розкажіть дитині про нього
  • якщо у дитини впала іграшка на підлогу, підніміть її і подайте дитині знову. Ця гра допоможе дитині вивчити причину і наслідки
  • описуйте дитині кольорові картинки в книжках

Моторний

  • перевертається з живота на спину та зі спини на живіт
  • при стоянні – опора на нижні кінцівки, може підстрибувати
  • починає сидіти без підтримки
  • розгойдується назад і вперед, іноді повзе назад

Когнітивний

  • розглядає речі навколо себе
  • показує зацікавленість предметами і намагається дістатися тих, які знаходяться поруч
  • тягне предмети до ротика
  • починає перекладати речі з однієї ручки в іншу

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • показуйте і називайте нові предмети дитині
  • показуйте яскраві малюнки дитині і називайте що на них намальовано
  • підтримуйте дитину, коли вона сидить або обкладіть її подушками. Дайте можливість дитині розглядати простір навколо себе. Забавляючи дитину іграшками, дозволяйте їй балансувати положення сидячи.
  • покладіть Вашу дитину на животик або на спинку, заохочуючи улюбленою іграшкою, стимулюйте дитину до перевертання

Ваша дитина в 9 місяців:

 

Соціальний/емоційний розвиток

  • боїться незнайомих людей
  • може дуже “чіплятися” до дорослих з сім`ї
  • має улюблені іграшки

Мова/комунікація

  • розуміє “ні”
  • говорить багато різних звуків “мамамама”, “бабаба”
  • повторює звуки та жести інших
  • використовує пальчики при вказуванні на предмети

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • зверніть увагу, як дитина реагує на нові ситуації і людей. Продовжуйте робити з Вашою дитиною речі, які подобаються їй
  • коли дитина пересувається, не залишайте її, щоб вона знала, що Ви поруч
  • продовжуйте дотримуватись режиму сну та харчування, це дуже важливо в даний період
  • грайте в гру моя черга, твоя черга”
  • проговорюйте дитині Ваші думки про її почуття. Наприклад, “Ти такий сумний, дивись, що ми будемо робити, щоб ти повеселішав”
  • Описуйте все на що дитина дивиться, наприклад, жовтий, круглий м`яч
  • проговорюйте з дитиною що дитина хоче, коли зосереджує свою увагу на чомусь
  • повторюйте звуки і слова Вашої дитини
  • зверніть увагу, як ви просите. Наприклад, замість “не йди”, скажіть “час присісти”
  • вивчайте з дитиною “причину-наслідок”. Наприклад, перекочуйте м`яч вперед-назад і проговорюйте це, штовхніть машинку і проговорюйте “від`їхала машина”, складайте кубики в контейнер (“взяли-поклали-кубики в коробку”)

Моторний

  • стоїть, тримаючись за опору
  • сидить без підтримки
  • повзає
  • може переходити в сидяче положення
  • встає біля опори

Когнітивний

  • дивиться за траєкторією падіння, коли щось падає
  • стежить за предметами, які Ви ховаєте
  • грається в гру “куку,де ти є?”
  • тягне предмети до ротика
  • плавно перекладає речі з однієї руки в іншу
  • підбирає такі дрібні предмети, як крупи, захоплюючи їх між великим та вказівним пальцями

Що робити? Як Ви можете допомогти Вашій дитині:

  • грайтеся з дитиною в такі ігри як “де ти є?”, хованки
  • читайте і розмовляйте з Вашою дитиною
  • забезпечте великим місцем, щоб дитина могла пересуватися безпечно та досліджувати середовище
  • покладіть безпечні предмети які цікавлять дитину так, щоб вона могла до них дістатись

Посилання на оригінал: https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/pdf/parents_pdfs/milestonemomentseng508.pdf