Блог компанії

Синдром Дауна

Синдром Дауна

Підготували: Христина Галущак (психолог) та Анастасія Сачко (фахівець з фізичної реабілітації) дитячого відділення Медичного центру фізичної терапії та медицини болю “Інново”

Синдром Дауна — одне з найпоширеніших генетичних порушень, спричинене наявністю додаткової хромосоми у 21-й парі. Частота народження дітей із синдромом Дауна становить один випадок на 600–800 новонароджених. Досі не сформувалося однозначної думки про те, що спричиняє таку генетичну аномалію, адже діти із синдромом Дауна народжуються з однаковою частотою в усіх країнах світу, незалежно від рівня добробуту чи стану екології.

Нетиповий розвиток немовлят із синдромом Дауна помітний із перших місяців їхнього життя, насамперед спостерігається млявість і знижена активність дитини. Проте, як і будь які діти, дитина із синдромом Дауна хоче рухатись і намагається це зробити, використовуючи свої можливості.

Фізичний розвиток

  Звичайні діти, (міс.) Основні навички дітей з синдромом Дауна, (міс.)
Перевертання 5 8
Самостійне сидіння 7 10
Повзання 8 12
Рачкування на чотирьох 10 15
Стояння 11 20
Самостійна хода 13 Від 24

Дітям із синдромом Дауна притаманні:

  • м’язова гіпотонія (зниження м’язового тонусу);
  • гіпермобільність суглобів;
  • порушена координація рухів;
  • порушення глибокої пропріоцептивної та вестибулярної чутливості;
  • у 20 % дітей спостерігається атлантовісьова нестабільність;
  • від 40 до 50 % мають вроджені вади серця;

Дослідження підтвердили, що правильна стимуляція на початковому етапі розвитку підвищує шанси дитини розкрити свій потенціал. Рання допомога надається з моменту встановлення діагнозу до вступу дитини в освітній заклад.

Фізична реабілітація є однією з основних складових раннього втручання. Робота фізичних терапевтів має бути скерована на оволодіння рухових навичок, розвиток рівноваги та координації в різноманітних положеннях. Навички великої моторики складають фундамент, базу для формування дрібних рухів, сприяють оволодінню навичкам самообслуговування, які в подальшому відіграють важливу роль у адаптації дитини.

Важливим також є раннє втручаннє в розвиток пізнавальних функцій у дітей із синдромом Дауна, оскільки він також відбувається із затримкою. Як правило, ці діти й говорити починають пізніше, ніж інші. Це все впливає на здатності дітей навчатись, освоювати соціальні навики та навики самообслуговування.

Така допомога повинна забезпечити максимальну реалізацію можливостей малюка, попередити виникнення вторинних порушень, залучити дитину із синдромом Дауна до системи освіти (інтегроване, інклюзивне навчання в дошкільних і шкільних закладах). Діяльність служб раннього втручання передбачає активну участь батьків у корекційному процесі, їхнє навчання, супровід і психологічну підтримку.